Pokoje Gościnne Cybulskiego, Cracow
Opera Rara w listopadzie
Check-in
Check-out

Opera Rara w listopadzie

28 October 2021

Przedstawienia „The Golden Dragon” i występ Samuela Mariño nie były ostatnimi akcentami tegorocznej edycji Opera Rara. Przed nami pokaz prapremierowej inscenizacji opery‑monodramu Iaina Bella, a po nim seria recitali pięciorga wyjątkowych śpiewaków.

18 i 21 listopada w Łaźni Nowej Krystian Lada pokaże swoją inscenizację „The Man With Night Sweats” brytyjskiego kompozytora Iaina Bella. To kolejna część cyklu poświęconego kondycji współczesnego mężczyzny i jego, często wypieranym, problemom. Wykonanie pierwszego ogniwa tej serii, „Comfort Starving”, utworu poświęconego męskiej anoreksji i akceptacji własnej cielesności miało miejsce w sierpniu na Bach Festival Świdnica. W najnowszej odsłonie projektu autor sięgnął po zbiór wierszy Thoma Gunna (pod tym samym co opera tytułem) wydany po raz pierwszy w 1992 rok, tuż po szczycie kryzysu AIDS, na który stanowił odpowiedź. Tym monodramem w formie cyklu pieśni połączonych postacią bohatera (baryton Jarrett Ott) wyrażającego strach przed wirusem zabijającym jego przyjaciół i grożącym jemu samemu, współczucie dla ofiar i nadzieję na odmianę losu, Bell oddaje hołd społeczności LGBTQ+, która doświadczała wyjątkowo dotkliwie skutków epidemii tej przez długi czas stygmatyzującej choroby.

19 listopada w Pałacu Potockich zaśpiewa Maayan Licht, kolejny po Samuelu Mariño prawdziwy sopranista na Opera Rara. Artysta ten swoją przygodę ze sceną zaczął od studiowania aktorstwa w szkole teatru alternatywnego w Szelomi w Izraelu. Studia wokalne rozpoczął w Netanji i kontynuował w Hadze na wydziale muzyki dawnej u Rity Adams. Znany jest przede wszystkim w Holandii, gdzie występuje w prawie nigdy niepowierzanych mężczyznom słynnych sopranowych partiach w „Mesjaszu” Händla czy Mszy h-moll Bacha. Jego estradową partnerką będzie grająca na pianoforte Viola Fluda.

Następnego dnia we foyer Małopolskiego Ogrodu Sztuki pojawi się sopranistka Joanna Freszel z Bartłomiejem Kominkiem przy fortepianie. Śpiewaczka ta jest jedną z najbardziej rozpoznawalnych polskich specjalistek od muzyki najnowszej, ale jej repertuar jest bardzo rozległy. Wykonuje ona zarówno wielkie role w belcantowych i romantycznych operach (Rozyna w „Cyruliku Sewilskim” Rossiniego, Małgorzata w „Fauście” Gounoda czy Psyche w „Erosie i Psyche” Różyckiego), recitale pieśniowe, jak i bardzo liczne prawykonania utworów pisanych często z myślą specjalnie o jej głosie i możliwościach. Jest też charyzmatyczną popularyzatorką muzyki, m. in. w pasjonujący sposób opowiadającą o współczesnych technikach wokalnych na swoim kanale na YouTube.

22 listopada na scenie Teatru Słowackiego stanie prawdziwa legendy opery: amerykański baryton Thomas Hampson. Trudno nawet wyliczyć wszystkie sceny, na których występował i dyrygentów, z którymi współpracował. To lista najświetniejszych instytucji od Metropolitan Opera i Royal Opera House począwszy i najwspanialszych dyrygentów na czele z Nikolausem Harnoncourtem (z którym łączyła go wieloletnia artystyczna przyjaźń), Danielem Barenboimem, Zubinem Mehtą i Seijim Ozawą. Posiada wielką dyskografię, nagrywał dla największych wytwórni — nie tylko recitale, ale i szereg ról w operowych kompletach (pamiętać możemy choćby jego Germonta w słynnym nagraniu „Traviaty” u boku Anny Netrebko i Rolando Villazóna). To jeden z największych śpiewaków naszych czasów, artysta kompletny, który zawsze poszukiwał nowych repertuarowych ścieżek, potrafiąc jednocześnie sprostać wiążącym się z tym stylistycznym wyzwaniom — czy to chodziło o rolę w operze Verdiego albo Wagnera, czy też o Schubertowską pieśń. Przy fortepianie zasiądzie tego wieczora Wolfram Rieger.

23 listopada w Pałacu Potockich wystąpią Dorota Szczepańska i grający na pianoforte Marek Toporowski. Dorota Szczepańśka to obdarzona sopranem bardzo oryginalnej barwy wschodząca gwiazda polskiej opery. Wirtuozowska biegłość, z jaką realizuje wszelkie ozdobniki i pasaże, sprawia, że bardzo chętnie współpracują z nią zespoły muzyki dawnej przygotowujące wykonania barokowych oper. Śpiewała m. in. tytułową rolę w „Semele” Händla, występowała w „Argenore” Wilhelminy von Bayreuth i w„La Circe” Stradelli na Festival Barocco Alessandro Stradella; brała też udział w dwóch światowych wskrzeszeniach XVIII-wiecznych oper: „Semiramide riconosciuta” Vinciego pod batutą Marco Vitale i „Arminio” Hassego z {oh!} Orkiestrą Historyczną. Nie wystrzega się też jednak muzyki późniejszych epok, z sukcesem śpiewając Mozarta, Haydna czy Schuberta oraz utwory kompozytorów współczesnych.

24 listopada w foyer MOS-u pojawi się Petr Nekoranec — tenor będący jednym z najbardziej wyrazistych czeskich śpiewaków młodego pokolenia. Od września 2018 roku jest solistą Staatsoper Stuttgart, gdzie śpiewał już trzy główne belcantowe role: Almavivę w „Cyruliku” Rossiniego, Ramira w jego „Kopciuszku” i Ernesta w „Don Pasquale” Donizettiego. Uczestniczył w Lindemann Program for Young Artist w Metropolitan Opera, a w latach 2014—2016 należał do zespołu Bayerische Staatsoper w Monachium i jej Studia Operowego, gdzie wystąpił w kilku rolach, w tym w tytułowej w „Hrabim Ory” Rossiniego oraz w „Albercie Herringu” Brittena. Za tę ostatnią otrzymał w 2016 roku Bawarską Nagrodę Artystyczną. W styczniu 2018 roku otrzymał kolejne wyróżnienie — Classic Prague Award w kategorii Talent Roku. W Polsce zadebiutował wyraziście w niezwykle wymagającym dla śpiewaka monodramie Iaina Bella „Comfort Starving”. Wystąpi z nim pianista William Kelley.

Na wydarzenia zapraszają Miasto Kraków, KBF oraz Capella Cracoviensis.

 

źródło: https://operarara.pl/opera-rara-2021-wydarzenia-towarzyszace-w-listopadzie/

See on map
Newsletter
Subscribe to our newsletter and stay up to date with our promotions and special offers.
This website uses COOKIES.

By browsing it you accept our cookies policy, according to your browser settings. Read more about Privacy Policy.

OK, close