W programie, nawiązującym do chrześcijańskich źródeł europejskiej duchowości, obok najwybitniejszych dzieł dawnych mistrzów znajdujemy zapomniane kompozycje stanowiące ważne świadectwo wykonawczych i kompozytorskich tradycji epoki. Stąd obecne na Misteriach liczne muzyczne odkrycia i pierwsze współczesne światowe wykonania utworów, efekt żmudnych muzykologicznych badań i rekonstrukcji. Od 12 do 15 kwietnia oraz 17 - 18 kwietnia koncerty będą odbywać się w Centrum Kongresowym ICE, natomiast 16 kwietnia festiwal przeniesie się do Kaplicy św. Kingi w kopalni soli w Wieliczce. Serdecznie zapraszamy na pobyt w Krakowie w tym czasie.
Festiwal zainauguruje koncert wypełniony psalmami z „Melodii na psałterz polski Mikołaja Gomółki”.
Psalmy, w tym zbiór siedmiu psalmów pokutnych, zaśpiewa Chór Polskiego Radia prowadzony przez Agnieszkę Bennett-Budzińską, śpiewaczkę i harfistkę.
Koncert odbędzie się 12 kwietnia w bazylice archikatedralnej św. Stanisława i św. Wacława na Wawelu.
Koncert otworzą Miserere g-moll autorstwa starszego od Salzburczyka o dwa pokolenia Niccolò Jommellego oraz jeden z najbardziej znanych późnych utworów wiedeńskiego klasyka – Symfonia nr 40 g-moll. Zagra Orkiestra Historyczna prowadzona przez Martynę Pastuszkę, a zaśpiewa Vox Luminis XL kierowany przez Lionela Meuniera.
W Wielki Czwartek w kościele św. Apostołów Piotra i Pawła zabrzmi oratorium „Gesù Cristo negato da Pietro”.
„Gesù Cristo” napisał Johann Joseph Fux zapamiętany w historii przede wszystkim jako autor podręcznika kontrapunktu.
Wielki Piątek upłynie pod znakiem „Pasji św. Jana” Alessandra Scarlattiego. Scarlatti, w przeciwieństwie do luteranina Bacha, pisał ją na potrzeby całkiem odmiennej liturgii katolickiej. A jednak, ten autor bez mała 60 oper jest w swoim dziele pasyjnym o wiele bardziej powściągliwy od Johanna Sebastiana.
– Jest ono zwarte, niedługie, pozbawione arii i pełne surowej głębi. Kolejnym odstępstwem od naszych przyzwyczajeń jest powierzenie partii Ewangelisty nie tenorowi, a altowi. W tej niezwykle ekspresywnej roli pojawi się Giuseppina Bridelli, a znany z poprzedniej edycji festiwalu Leonardo García Alarcón poprowadzi zespoły Cappella Mediterranea i Choeur de Chambre de Namur – czytamy w opisie koncertu.
Czas na finał
W Wielką Sobotę w Kopalni Soli „Wieliczka” (kaplica św. Kingi), wystąpi rosyjska skrzypaczka Anna Danilevskaia specjalizująca się w grze na fidelach, razem z Sollazzo Ensemble przeniesie publiczność do Florencji ok. roku 1350.
Niedziela Wielkanocna upłynie pod znakiem Symfonii nr 49 „Passione” Josepha Haydna. To symboliczny utwór-pomost, w którym dokonuje się przejście między rozważeniem przeżytej tragedii, a wyrastającym z niej nowym „wielkanocnym” optymizmem.
– Ten ostatni pełny wyraz znajdzie się w dwóch prawdziwie „słonecznych” dziełach Mozarta: motecie na sopran Exsultate, jubilate (solistką będzie Florie Valiquette) i Symfonii nr 41 „Jowiszowej” – ostatniej skomponowanej przez Salzburczyka. Zagra francuska orkiestra Le Concert de la Loge kierowana przez skrzypka Juliena Chauvina – opisuje koncert Łukasz Lembas z KBF.
Festiwal w Poniedziałek Wielkanocny zakończy współczesna premiera oratorium Jacoba Schubacka „Die Jünger zu Emaus” z 1778 roku.
Jego utwór opisuje spotkanie dwóch idących do Emaus uczniów ze zmartwychwstałym Jezusem. Będzie to wspólny koncert artystów rezydentów 19. edycji Festiwalu Misteria Paschalia: Orkiestry Historycznej oraz Chóru Polskiego Radia prowadzonych przez Martynę Pastuszkę.
Bilety
Bilety i karnety festiwalowe będą dostępne w sprzedaży od 25 lutego 2022 roku od godziny 12.00 na platformie KBF: BILETY (kbfbilety.krakow.pl), w punktach InfoKraków oraz na portalu eventim.pl.
Bezpłatne wejściówki na koncert odbywający się 12 kwietnia 2022 roku będą dostępne do pobrania na KBF: Bilety od 29 marca 2022 roku.
Źródła:
https://misteriapaschalia.com/program/
https://lovekrakow.pl/aktualnosci/misteria-paschalia-muzyczna-opowiesc-w-kilku-koncertach_45300.html